reklama

Interview s pani Máriou Auerovou

Otázky pre organizárorku podujatia čaj o 5 – tej, na ktorom sa zúčastnila aj naša Stredná priemyselná škola stavebná a geodetická: Čo Vás viedlo k uskutočneniu kultúrneho podujatia a prečo ste sa rozhodli založiť tradíciu čaju o 5-tej? Bola to Vaša premiéra alebo ste akcie podobného charakteru niekedy organizovali? Aký je Váš vzťah k mestu Košice? Študujete vraj celý život...Aké zážitky zo školských lavíc Vás počas života stretli? Máte celoživotné krédo? Chceli ste čajom o 5-tej odkázať absolventom našej priemyslovky, študentom a Košičanom nejaké posolstvo? Kde vás najbližšie zastihneme? Aká recepcia vás čaká?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Pani Mária Auerová mi s veľkou ochotou odpovedala na mojeotázky, pri kávičke v priestoroch našej školy v kabinete paniprofesorky PhDr. Moniky Šholcovej, ktorej veľmi pekne ďakujem zasprostredkovanie stretnutia. Nestihla som pani Auerovú ,,vyspovedať“ na akciiv kaviarni SLÁVIA, pretože mala veľa práce s uvítaním hostía rozdávanie úsmevu bolo 3.mája 2007 hlavnou náplňou jej práce..

Rada mi odpovedala:

1. Prvý čajo piatej sa uskutočnilv roku 2005. V tomto roku sa zbehlo mnoho významných udalostí môjhoživota. Uplynulo 100 rokov od narodenia mojej mamky, jednoduchej ženy, plnejneustáleho optimizmu. Mojou srdcovou záležitosťou je aj divadlo, ktoré oslavovalo105 rokov vzniku budovy a 60 rokov existencie. Aj keď som vždy snívala, žemoja prvá výstava obrazov sa uskutoční v galérii, tentoraz som urobilavýnimku. Po učinkovaní kvarteta trúbkarov v kaviarni SLÁVIA, ktorí sastali veľmi známymi vo mne vzbĺkla myšlienka, prečo by som svoje podujatienezrealizovala tam? Stalo sa, prvý čaj bol pre všetkých divadelníkov, bolúspešný a skromne pri občerstvení sa s elánom spomínalo... Druhýčaj o piatej sa niesol v znamení môjho pomaturitného stretnutia,,50rokov od ukončenia strednej školy,“ preto sa tam stretli všetci bývalíabsolventi gymnázia na Šrobárovej ulici. Tento rok je to už tretí čajs absolventami stavebnej priemyslovky. Premiéra mojej organizácie tonebola, na môj podnet sa uskutočnilo veľa ,,večerov Márii,“ ktoré boliv spomienkovom duchu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

2. Moja celáveľká rodina je spätá s ,,mestom zamilovaných.“ O rok budem čerstvá70-čka, môj manžel sa zo mna vždy smeje, vraj on je o 4 roky viacKošičanom ako ja, pretože som tieto roky strávila štúdiom v Bratislave.Hovorí sa iný kraj, iný mrav, tak aj toto mesto má svoj typický jazyk nazývanýkošičtina, no málokto to vie... Štúdijom tohto jazyka sa zaoberal / á pánJán Sabol, ktorého nie každý pozná, ale je veľmi dôležitou osobnosťouv rozvoji slovenskeej reči, pretože je autorom množstva slovníkov...Kmestu mám veľmi kultúrny vzťah.

3. Navštevovalasom 2.národnú základnú školu pri hasičskej kasárni na Južnej triede.V detstve som bola veľmi aktívnou členkou baletnej školy, kde nás cvičil pánMacharovský, naučil nás prejavovať lásku k hudbe a pohybuprostredníctvom tanca. Keďže sme boli veľmi živé a nevedeli sme sizapamätať, ktorá noha je pravá, uviazal nám na ňu mašličkuJ, spomína pani Auerová Zúčastňovala som sa rôznych vystúpení, divadelnýchpredstavení v terajšej budove konzervatória a zažila som aj 1.rozhlas na škole. Názov strednej školy bol mnohokrát zmenený. Nastúpila som na3. jedenásťročnú strednú školu, premenovanú na maďarskú, momentálne gymnáziumna Šrobárovej ulici. Naďalej som sa venovala rôznym krúžkom,kreslenie sa stalo mojou najobľúbenejšou činnosťou. Raz som sa ,,zabudla“a pri nástenke som strávila celé popoludnie a nešla som ani naobed...Na vysokú školu ma posunul môj matematikár, ktorý ma poznal ako človeka,ktorého zaujímajú vedy. Hlavými predmetom sa stala matematikaa deskriptívna geometria. Pri vstupe do miestnost s vedeckyoriantovanou mládežou som v tomto odbore vydržala len mesiac. Prestúpilasom na pedagogickú univerzitu Komenského a bola som promovanáv Bratislave. Po skončení štúdia som pracovala ako profesorkaodborného krslenia na SPŠSaG. V tomto období bol na škole plný stavprofesorov, no bola som najmladšia a preto som uvoľnila miesto a prestúpilasom na SOU (dnešná ZSŠ Gemerská). Učila som estetiku, odborné kreslenie prekaderníčky, kozmetičky...Pri tejto práci som učila zároveň samú sebaa zdokonaľovala som sa v technikách, čoho výsledkom je, že dnesmaľujem aj na textil (pani Auerová ukazuje na svoje čierne tričkos farebným abstraktným motívomJ). Medzi študentmi som bola nielen rešpektovanouprofesorkou, ale aj dobrou kamarátkou, pretože sa často stretávams bývalými žiakmi dodnes. Svoje celé pedagogické pôsobenie uplatňujemdodnes, pretože to, čo viem sa snažím odovzdávať nasledujúcej generácii,ktorá môže v dnešnom svete preraziť! Myšlienku, že musím ľuďom ešteniečo dôležité svojimi obrazmi odkázať vo mne vzbudil môj syn.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

4. Mojím celoživotnýmkrédom je tešiť sa z maličkostí, rozdávať radosť, robiť všetko pre to,aby okolo mňa bola pohoda. Sledujem dianie okolo seba, zapisujem si aj rôznemyšlienky, citáty, verše a rôzne ich aj formujem, zo všetkého najviac nasnažím odovzdať svoje pedagogické myslenie aj ďalej. Študentom by som chcelapovedať, aby si všímali stavby vo svojom okolí, aby neustále chodilis otvorenými očami, pretože pri kresbe objavíme to, čo nafotografii nevidíme, najlepšie nám vie poradiť jednoduchý človek, preto aj keďčmárate po skiciach prejavte sa! Vo vašom prostredí, obraz nie jeobrazom, kým ho neukážete...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

5. Štátnavedecká knižnica organizuje výstavu: ,,Ženy v kultúrnom dianí Košíc,“kdesa zúčastním aj ja. Chcem však o tomto stretnutí informovať aj inédôležité osobnosti, ktoré veľmi dobré poznám a mesto možno nie.

Pani Márii Auerovej veľmi pekne ďakujemJ za rozhovor.

Z interview by som chcela vyzdvihnúťbásnické črevo pani Auerovej, pestrosť jej zážitkov (ktoré som skoro nestihalazaznamenávať, papiere mi nestačili,ceruzka neposlúchala,očný kontakt som všaknestrácala...Jno podchytené mám všetko do detailov, viď odpov.),výbornú orientáciu vo svojej profesii a stále úprimný úsmev na tvári.

Andrea Bérešová, študentka na SPŠ stavebneja geodetickej v Košiciach v odbore geodézia, kartografiaa kataster, redaktorka školského časopisu JUNIOR.

Andrea Bérešová

Andrea Bérešová

Bloger 
  • Počet článkov:  106
  •  | 
  • Páči sa:  21x

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu